تحلیل داستان آدم در قرآن (۳) رویکردهای تأویلی به قصه آدم (علیه السلام)
نویسندگان
چکیده
رویکردهای گوناگون تأویلی به قصه آدم وحوا مورد بررسی و نقد قرار گرفته است. تأویل قصه آدم به دو گونه صورت گرفته است: تأویل عارفانه با حفظ ظاهر داستان و تأویل زیست شناختی و روان شناختی بدون تحفظ ظاهر داستان که هر کدام مشکلی را همراه دارد. بر پایه این اصل که قرآن تأویل پذیر است داستان آدم نیز از مفهوم تأویل بهره مند بوده و مفسّران پیوسته برای دست یابی به حقایق آن تلاش کرده اند. عارفان با حفظ ظاهر داستان که ماجرای تاریخی را مطرح می کند، کلید واژه های داستان را دارای معانی تأویلی می شناسند و بر مبنای آن سیر تکاملی انسان را پایه ریزی می کنند و سیمای ماورای چهره طبیعی او را به تصویر می کشند. ولی علی رغم ادعای عرفا مبنی بر فراگیری تأویل، از خداوند که می تواند منشأ یکدستگی تلقی های آنان باشد، اختلاف نظرهایی نیز به چشم می خورد. همخوانی دیدگاه های تأویل گرایانه عرفا با تلقی های تأویلی فلاسفه و عارفانِ مفسّر کتاب مقدس نیز تأمل برانگیز است. نوعی دیگر تأویل در قصه آدم، تأویل نواندیشان است که ظاهر داستان را مردود شناخته و با مبانی زیست شناختی یا روان شناختی به تأویل آن پرداخته اند. سمبولیک پنداشتن داستان آدم برای بیان تکامل انواع یا توضیح حالات روحی انسان با قرآن و سنت سازگاری ندارد.
منابع مشابه
تحلیل داستان آدم در قرآن (3) رویکردهاى تأویلى به قصه آدم (علیه السلام)
رویکردهاى گوناگون تأویلى به قصه آدموحوا مورد بررسى و نقد قرار گرفته است. تأویل قصه آدم به دو گونه صورت گرفته است: تأویل عارفانه با حفظ ظاهر داستان و تأویل زیست شناختى و روان شناختى بدون تحفظ ظاهر داستان که هر کدام مشکلى را همراه دارد. بر پایه این اصل که قرآن تأویلپذیر است داستان آدم نیز از مفهوم تأویل بهرهمند بوده و مفسّران پیوسته براى دستیابى به حقایق آن تلاش کردهاند. عارفان با حفظ ظاهر...
متن کاملتحلیل داستان آدم در قرآن (2) قصّه آدم و تحلیل های انسان شناختی
گزارش دیدگاه قرآن درباره داستان آدم(ع) و حوا است. قرآن براى داستان آفرینش انسان با تمام عناوین زیر مجموعهاش هویت انسانشناسى قائل است و آن را به دور از هر گونه پیرایه نامعقول مطرح مىکند، امّا اگر روایات نامقبول ضمیمه تفاسیر شده است جزء اسرائیلیات است قصه قرآنى خلقت آدم و حوا با طرح خلافت آغاز مىشود که متعلق به انسان است و نه خصوص آدم، ملائکه از ترکیب انسان از ماده و روح به کشش زمینى و فس...
متن کاملبازنگری قصه خلقت آدم در قرآن و تورات با تاکید بر سبکهای داستان گوئی
قرآن کتاب هدایت بشر در تمام اعصار است و بدین منظور از شیوه های متفاوت بیانی بهره گرفته است. در قرآن کریم نیز خداوند متعال به منظور تسریع در فهم و آسان سازی مطالب و تنزّل مفاهیم عمیق معنوی ،در روح و جان آدمی، از قالب قصه و در قصص از سبکهای مختلف بیانی بهره برده است که بخش قابل توجهی از آیات را به خود اختصاص داده است.داستان خلقت از جمله حکایتهای مطرح شده در قرآن و تورات میباشد که در این مجال به ...
متن کاملتحلیل عناصر داستان آفرینش آدم در مرصادالعباد
«مرصاد العباد» نجمالدّین رازی (متوفّی654ق) یکی از مهمّترین آثار منثور در میان متون عرفانی- تعلیمی است. نجم رازی در تألیف این کتاب از روشها و شگردهای مختلفی استفاده کرده است؛ اصول و تعالیم تصوّف را با زبانی روان بیان کرده و وقتی سخن از احکام خدا به میان آمده از آیات و احادیث یاری جسته است. در نوشتن حکایات و قصّهها زبانی ساده و دلکش دارد و هر جا عشق و شور جلوهگر شده، قطعاتی شعرگونه و سرشار از آرای...
متن کاملتصویر هنری داستان حضرت آدم در قرآن کریم
تصویرسازی هنری ازجمله روش های زیبایی سازی یک اثر ادبی است. قصه های متنوع وگسترده قرآن کریم از اعجاز بیانی و زیبایی خاصی برخوردارند. داستان های قرآن، هنر و زیبایی را تعریف نمیکنند تا انسان را در وادی بحثهای نظری زیباییشناختی حیران و سرگردان رها کنند بلکه زیبایی واقعی را نشان میدهند و چشم و دل زیبا بین و جانهای پاک را به تماشا فرا میخوانند. حوادث داستان حضرت آدم که متضمن آموزه های دینی – ت...
متن کاملتحلیل داستان آدم در قرآن (۲) قصّه آدم و تحلیل های انسان شناختی
گزارش دیدگاه قرآن درباره داستان آدم(ع) و حوا است. قرآن برای داستان آفرینش انسان با تمام عناوین زیر مجموعه اش هویت انسان شناسی قائل است و آن را به دور از هر گونه پیرایه نامعقول مطرح می کند، امّا اگر روایات نامقبول ضمیمه تفاسیر شده است جزء اسرائیلیات است قصه قرآنی خلقت آدم و حوا با طرح خلافت آغاز می شود که متعلق به انسان است و نه خصوص آدم، ملائکه از ترکیب انسان از ماده و روح به کشش زمینی و فساد ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای قرآنیجلد ۴، شماره ۱۵-۱۶، صفحات ۱۲۶-۱۴۹
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023